Vliv pohybové aktivity na lidský organismus III – Pohybový systém

Zde se zmíníme hned o třech různých složkách tvořících pohybový systém – kostech, kloubech a svalech.

Jako první probereme kosti. Ačkoliv je kost tvrdá a na první pohled se tvarově nemění, jde o velmi dynamický systém. Neustále probíhá odbourávání kosti a na druhé straně její novotvorba. Tato rovnováha je křehčí, než by se mohlo zdát. Pokud není kost přiměřeně zatěžována, převažuje odbourávání, snižuje se její mineralizace, uvolňují se z ní minerální prvky jako vápník či fosfor a kost měkne, rozvíjí se osteoporóza. Kost se tím stává křehčí a zvyšuje se riziko zlomeniny nejen při pádu, ale i při poměrně nevinném pohybu, např. při kýchnutí. Nejčastěji se lámou obratle páteře či krčky stehenní a pažní kosti při pádu. Příkladem extrémně nedostatečné zátěže pro kost je dlouhodobé upoutání na lůžko nebo pobyt v beztížném stavu. Proto je pohyb pro tuto část pohybové soustavy tak důležitý, a zvláště v dětském věku, kdy se buduje hustota kosti. Zvýšené riziko osteoporózy pak mají staří lidé a ženy v menopauze, kdy ustává tvorba kost chránících ženských hormonů estrogenů. Správně zatěžovaná kost je tedy podstatně odolnější jak proti zevnímu násilí, tak proti stárnutí.

U dětí před pubertou je důležité v rámci všestranného a dostatečného pohybu zařazovat i silová cvičení, protože to určuje hustotu a pevnost kostry po celé životní období s největším ziskem v pozdní dospělosti. Nezralá kostra je na pohybové popudy podstatně citlivější než zralá, a citlivost s nástupem puberty klesá. Hustota kosti se před pubertou zvyšuje při cíleném cvičení až o 30%, u dospělých žen pak jen o 4%.

Klouby a pohyb je určitě často diskutované téma. Přiměřená pohybová aktivita je pro klouby jednoznačně přínosem. Zvyšuje kloubní rozsah, pokud je takto směrována nebo jej alespoň udržuje ve funkčním rozmezí. Pravidelné zatěžování kloubů zlepšuje jejich stabilitu. Taktéž jednoznačně prospívá chrupavce. Tato tkáň nemá vlastní cévní zásobení a je živena z okolní mezibuněčné tekutiny. Funguje na principu houby, stlačení kloubu a tím i chrupavky jí pomáhá vylučovat odpadní látky, oddálení kloubních plošek a povolení tlaku na chrupavku pomáhá nasát kyslík a živiny. Navíc chrupavka nedokáže regenerovat, jednou poškozená chrupavka již nedoroste. Proto má pohyb velmi pozitivní vliv na funkci chrupavek a tím i celých kloubů – snižuje se riziko artrózy kloubu.

S klouby úzce souvisí i vazivo (pojivová tkáň). Vazy obecně mají tendenci se stahovat, zkracovat. Proto nejsou-li pravidelně protahovány v rámci pohybu, mohou být zdrojem omezení hybnosti v kloubu. Na druhou stranu příliš povolené vazy (např. u hypermobility neboli zvýšené kloubní pohyblivosti) snižují stabilitu kloubů s nebezpečím poranění ve formě vykloubení či vymknutí. Vazivo je i součástí svalů, kde představuje tzv. pasivní část svalu. Zkrácené vazivo je pak příčinou snížené protažlivosti svalu.

Nakonec se dostáváme ke svalům. Prvním účinkem pohybu na sval, který napadne většinu z nás, je zvýšení svalové síly. Ostatně jde o jeden z důvodů, proč do cvičení jdeme.  Zvýšení svalové síly je souhrn hned více dějů, které se ve svalu odehrávají. Zde si řekněme, že vedle vlastního zbytnění svalu (resp. svalových vláken) s růstem síly souvisí i lepší nervosvalová koordinace, řízení pohybu mozkem, zlepšení látkové výměny ve svalu. Pokud bude mít pohyb více podobu aerobní zátěže (běh, chůze, běžky, kolo apod.), bude se více rozvíjet svalová vytrvalost. Dobře vystavěný svalový korzet trupu pak chrání páteř, snižuje negativní vliv sedavého způsobu života a je prevencí rozvoje bolestí zad.

Některé účinky týkající se svalů nejsou na první pohled zřejmé. Například lýtkové svaly podporují návrat krve z žil nohou do srdce (tzv. svalová pumpa). Dobře pracující břišní lis podporuje trávení a stabilizuje bederní páteř. Dobře fungující bránice a svaly hrudníku ovlivňují dýchání.

Souhrnný zdravotní pohled vlivu pohybu na pohybový aparát:

  • Prevence osteoporózy, prevence zlomenin
  • Snížení rizika vzniku artrózy kloubů (bolesti, omezení hybnosti, výměna kloubu)
  • Prevence ztuhlosti pohybového systému
  • Snížení rizika poranění kloubů při nedostatečné stabilizaci kloubů
  • Nárůst svalové síly, objemu svalů, svalové vytrvalosti v závislosti na typu cvičení
  • Ekonomizace práce svalů, vyšší výkon, nižší únava
Michal Kusyn
MUDr. Michal Kusyn je lékař s atestací v oboru rehabilitace a neurologie. Bc. Pavla Kusynová Vichnarová je fyzioterapeutka, aktuálně matka dvou malých dětí. Oba se celý život věnují cvičení, jak teoreticky, tak prakticky. Jsou tvůrci webu detiapohyb.cz, kde se snaží vést děti a jejich rodiče k rozvoji přirozeného pohybu, ke správně vedenému cvičení jako prevenci vzniku vadného držení těla a svalové nerovnováhy, jejichž výsledkem jsou bolesti zad a kloubů v budoucnu. Seznamte se s námi na www.detiapohyb.cz
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů